Sunday 8 July 2012

pengalaman baru

Assalamualaikum and hello.


Bosan lah takde benda baru nak citer. Tapi aku nak citer pengalaman first aku masa pergi sekolah Henry Gurney. Macam cool kan dengar. Sebenar nye tak. Seseorang yang nak datang melawat sini perlu ada daya tahan mental yang kuat. Maklum lah budak-budak kat Henry Gurney melakukan jenayah sama seperti penjenayah dewasa yang lain seperti rompak, samun, rogol, ambik dadah dan macam-macam kegiatan sosial lagi.

For me this is the one unforgettable experience yang aku dapat sepanjang hidup. Sebab bukan senang nak jumpa diorang and dapat borak secara face to face. Meh la aku citer sikit mukadimah lawatan ni. Lawatan ke?? It is more kepada program bakti siswa sebenar nye. Hee sebenarnye program ni disaran kan di bawah committee yang aku masuk. Dan aku sebagai salah seorang committee member memang bertanggungjawab 100% dalam menjayakan program ni. Rasa agak terbeban sebab jumlah committee member hanya 5 orang. Tapi kteorang sangup menyahut cabaran besar. Dan bayangkan semua committee member kteorang perempuan. Tough kan? Heheehe Nasib baik ramai jugak kawan yang sudi tolong dalam menyiapkan persiapan pergi sane. *thank you so much*  (poyo je) hahha

Semua benda harus disiapkan dalam masa yang ditetapkan. Daripada mula membuat proposal, beli makan minum untuk para peserta, uruskan tempat tinggal, siapkan hamper. memang pada mula nya agak stress. Banyak gila cabaran kami kena tempuh. Dengan masalah peserta la, tempat tinggal la. Penat eden. Tapi Alhamdulillah kami berjaya selesaikan. Budget macam buat projek mega besar-besaran je kan? Haha tapi memang pun. Sebab this is our first time program yang memang kami semua kena handle.

Bertolak pergi Melaka dalam 10 malam. Actually rancang nak bertolak lebih awal. Tapi disebabkan ade ganguan terpaksa lah bertolak lewat sikit. Pakcik driver bus memang bawak bus laju gilaa. Rasa jantung berhenti kejap 30saat. Memang tak dapat lena tidur pun malam tu. Bayang kan semua beg, hamper yang duk kat atas bus tu boleh bertukar tempat dari seat belakang ke depan. Pastu semua barang-barang main gelongsor pulak ke depan and ke belakang. Sabar je la kan. Tapi nak tak nak kteorang kena jugek paksa mata tidur. Coz esok seawal 9 pagi dah memang kena bertolak pergi sekolah Henry Gurney.

Ehhh banyak pulak aku citer mukadimah die. Main point nye tak masuk lagi. Okay lah dipendek kan cerita kami sampai lewat sikit. Tapi okay lah still boleh catch up kteorang punya schedule. Eh sebelum tu nak citer sikit lagi. Hee kteorang dah tetap kan beberapa game dengan diorang. Game ni semua memang berkaitan dengan diorang. Pasal self esteem diorang. Dan banyak lagi la. Time nak buat hamper pulak. Memang sangat strict. Air kotak tak boleh ada straw. Dan tak boleh bagi minum air bikarbonat. Banyak lah pantang larang. Kalah orang beranak dalam pantang. huhu Setiap kumpulan akan ada 2 orang fasilitator and 4,5 orang pelajar henry gurney. Sebenar nye aku tak payah join pun group-group ni. Sebab tu macam poyo lebih je. Bila kengkawan cakap takot la nak jumpa dengan diorang. Aku cakap rilekk aa. Takde pape pun. Takyah nak takot sangat la. Sekali aku pun kena join jugak group ni disebabkan ahli peserta tak cukup. Memang nevess nak mati la. Muka pucat lesi. Sebab tengok diorang sume muka ganas. Kepala botak pastu semua pakai baju putih. Seluar putih. Arghhh seram aku. Duk tengok-tengok orang macam nak telan je. (ni la first impression aku)

Dah la aku orang first yang kena bagi cup untuk diorang untuk menentukan group. Hampeh tul. Semua duk tolak aku suh bagi cup tu kat diorang. Sabar jela. Aku pun dengan muka poyo habis and wat macam takde pape pass la cup tu kat diorang. Then kteorang pun duduk dalam group. First sesi kteorang kena buat pengenalan. Pastu aku memperkenal la diri aku. Cakap umor 23. Tak ley blah. Sebab warden kat situ cakap kalau boleh yang muda jangan reveal umor sebenar. Takot nanti kena ngorat.hahaha takdelah takot diorang tak hormat je.

Group aku lak semua dalam lingkungan 19 hingga 17 tak silap. Kira macam aku ni noona jugak lah. Hehee so diorang start lah introducekan diri. Lepas tu ade sorang pelajar yang duk sebelah aku tu. Tak boleh cakap nama. (sebenar nye dah lupa) haha die perkenalkan diri die, then cakap die dimasukkan kat sini sebab kesalahan di bawah akta ape tah. Arghh aku lupa akta ape. Tapi first memang aku tak tau sebenarnye akta tu. Sekali die cakap MEROGOL. Cuakk gilaa aku. Dah la duk sebelah die. Muka aku memang berubah gila. Sambil senyum anguk-anguk depan die aku tengok kawan aku. Nak rasa secure sikit. Huahua yang lain kes jual dadah, mencuri. Sorang lagi aku kurang pasti. Tak dapat selongkar identity die. Sebab die ni senyap sikit. Tak macam yang lain sibukk je nak cakap. Hahaha

Memang semua permainan kteorang main best jugak lah. Antara nye rumah impian. Kelakar gila main game ni. Dengan menggunakan kertas. Marker pen, paper cup kteorang kena buat rumah yang diorang impikan. Time ni diorang mula lah buat kolam, pagar, lukis pokok, bunga. Aku tengok duk ketawa je coz mereka semua nampak ganas. Tapi bila bab bina rumah jambu habis. Lukis macam-macam. Ni lah dikatakan dalam hati ada taman. Hahha pastu part kteorang kena nyanyian lagu ramai-ramai. Semngat gila diorang nyanyi. Biasa lah dah lama tak dapat nyanyi camtu. Bila aku bagi mic kat diorang memang tak nak lepas. Haha


Memang banyak gila game best kteorang main. Tapi part yang paling menyentuh perasaan masa sesi hati ke hati. Dalam sesi ni diorang semua diberi satu kertas. Diorang boleh luahkan perasaan diorang dalam kertas tu. Memang panjang gila aku nampak diorang tulis. And satu lagi setiap sesi semua orang akan diberi gula-gula. Diorang makan punya lah banyak. Macam makan nasi. Aku tengok memang kesian. Macam dah lama diorang tak makan benda-benda macam ni. Banyak lagi sebenar nye tapi aku malas nak tulis. Hahaa

Terus kepada ending lah ye? Haha ending tak gempak. Tapi takpe aku memang happy plus terharu. Majority group dapat hamper. and time diorang dapat hamper ni memang aku terharu. Diorang gembira gila. Siap peluk lagi hamper tu.tak nak lepas. and diorang siap cakap lagi kat aku “akak tak nak ke hamper ni” dengan muka happy gila. Aku cakap takpe tak nak pun. Korang ambik lah. Diorang siap suh sign lagi kat hamper. rasa famous kejap. Haha tapi memang terharu. Nak nangis time tu. Last diorang beratur nak balik semua cakap “terima kasih abang, kakak fasi” arghh nak nangis. Emo betol aku time tu. *THE END*
And time balik homestay kteorang sume berkumpul baca luahan perasaan diorang. Semua memang sebak. Mata merah nangis laju-laju. Luahan diorang memang sangat menyayat hati. Sorry aku lupa nak ambik gambar beberapa kertas luahan tu. Silly me -.- but diantara luahan tu:

“jangan anggap semua yang masuk sini budak jahat, saya terpedaya dengan kawan-kawan” 
                                              
 “mak, adik rindu mak. Selamat hari ibu mak. Adik janji lepas keluar adik akan jaga mak”  
                                                                 
 “saya rindu family saya. Saya menyesal buat benda ni. Saya janji tak kan buat lagi”                                                            


“di sini saya banyak belajar benda baru. Saya insaf. Pengalaman disini tak kan saya lupakan”                                            


 “hidup kat sini susah, saya janji tak kan buat lagi benda jahat macam ni”



And banyak lagi sebenarnye. Tapi sampai disini je aku boleh kongsi. Jarang sekali pengalaman macam ni kita dapat. Memang aku tak kan lupa. Dapat dijadikan tauladan dan pengajaran. One of my memorable experience. 



hamper yang berjaya disiapkan atas sumbangan kengkawan
gambar ni je yang boleh diitunjuk hasil ditag di fb >.<



p/s:
1)      sorry gambar takde. Kat sini memang strict gambar tak boleh ambik. Even handphone kteorang tak boleh bawak masuk.
2)      Aku syak yang dijatuhkan atas kesalahan merogol disebabkan partner nye bawah umor. Even suka sama suka pun akan dianggap merogol.
3)      Banyak sebenarnye nak citer. Tapi dah panjang sangat dah. Soo sampai disini saje.

Okay lah itu je nak kongsi. Byebye.





9 comments:

  1. Salam. Boleh tahu prosedur nk ke lawatan ni? Im one of UPM student. Email ke glavora.prescious@hotmail.com. ASAP tk.

    ReplyDelete
  2. salam. boleh sy dapatkan email cik? untuk lebih lanjut mengenai sy, boleh lawat blog sy, ssheril-ameera.blogspot.com
    Thanks.

    ReplyDelete
  3. Salam. Cik boleh tak emailkan saya contact num cik? Saya nk tanya tentang prosedur utk melawat SHG. Ni email saya, mrs.alisamirah@gmail.com terima kasihh

    ReplyDelete
  4. Salam boleh tak tnjuk procedure mcm mne nak buat lawatan. Sy dr pelajar uitm ingin buat lawatan disana. Ini email sy only_anisa@yahoo.com

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum sis, pls contact me. aushh.techixx@gmail.com

    ReplyDelete
  6. salam sis.. email contact nom sis kat email sy hudajnus11@gmail.com. maaf sis. pihak sy berminat untuk mengetahui lanjut.

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum cik, boleh saya tahu prosedur untuk melawat ke SHG? Saya pelajar dari UniSZA ingin membuat lawatan ke sana ataupun emailkan contact no cik ke nurarbaiyah2012@gmail.com.

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum cik, boleh saya tahu prosedur untuk melawat ke SHG? Saya pelajar dari UniSZA ingin membuat lawatan ke sana ataupun emailkan contact no cik ke nurarbaiyah2012@gmail.com.

    ReplyDelete
  9. Assalammualaikum cik, boleh tak saya tahu prosedur ke sana? Saya pelajar UiTM ingin membuag program disana... Bolehkah email ke hazyan99@gmail.com

    ReplyDelete