Monday 13 August 2012

raya datang lagi


Assalamualaikum and hello.

Lame sungguh menyepi kan. Bosan lah kau neh. Baik tak yah wat belog kalo nak tulis entry setahun sekali kan. Tapi ade aku kesah. Bior ler tak berupdate janji aku ade belog macam orang lain. Kau hadoo? -.- ape aku merepek.? Menyampah ganda sepuloh!

Pejam celik pejam celik, pejam tak celik-celik  dah ramdan ke-24. Sekejap je kan masa berlalu. Tak sampai seminggu lagi nak rayaa. Hoyeahh suka la tew mak jemah. Setiap kali nak raya mesti aku sebak. Aku rasa sedih nak tinggal kan bulan Ramadan. Ntah dapat ke idok aku berpuasa tahun depan. Umur pun dah semakin meningkat. (heh buat ayat sedih macam ni rasa macam dah tua sangat daa. Mintak penyepak pun ade)

Bila dah besar neh macam tak syiok pulak nak raya. Rasa esaited pun dah tak sama macam zaman hingusan dulu. Banyak sebenar nye beza raya masa kecik and dewasa. Dan ofkos lah aku lebih prefer raya masa zaman dahulu kala. Best woo. Bila teringat rasa macam nak nangis (over kau) sebab sekarang dah tak sama cam dulu dah :’) Meh la aku list sikit perbezaan raya zaman hingusan yang membuat kan aku rasa esaited keje nak melompat doploh pat jam (over lagi)

DUIT RAYA
Ofkos la masa kecik paling banyak dapat duit raya. Setiap kali pergi rumah orang beraya mesti dapat duit. Tak kesah lah singgit dua pun. Janji dapat. Nilai tak penting. Yang penting rasa terharu bila orang bagi duit raya kat kita. Pastu mula lah bersaing sape dapat duit paling banyak. Paling koman duit raya dapat RM300 lebih. Itu dulu lah. Masa zaman parameswara kanak-kanak. Tapi sekarang engko nak dapat rm100 pun kena menangis air mata darah. Huh sedih je bila tengok budak-budak beratur nak amik duit raya. Bila tibe giliran aku, dapat salam je. Ehh nak je aku cakap. “makcik, saya masih blajar, tak keje lagi. Saya nak jugak duit raya. Baik bagi duit raya kat saya dari bagi kat budak-budak. Diorang mane boleh pegang duit banyak-banyak” tapi sah-sah kalo aku cakap camtu makcik tuh tak bagi aku makan biskut raya. Okay fineee. T_T

MAIN BUNGA API/MERCUN
Masa kecik-kecik best jee dapat main bunga api banyak-banyak. Pastu main mercun ngan sepupu sepapat, sedara mara sume. Main mercun yang biasa-biase aje. Bukan nye mercun bola yang boleh penyebab tangan/kaki kudung okay. Zaman sekarang memang jarang sekali boleh main benda alah neh. Kalo dapat pun seputung dua je. Tuh pun belas ihsan dari anak-anak sepupu yang umur 3,4 tahun T_T sabor jela~ kalo sekarang nak beli bunga api pun aku rasa malu. Mesti budak-budak duk kutuk aku. “Akak besor gajah neh pun nak main bunga api ke??”      uwaaa jaat betoi budak zaman sekarang. Diskriminasi terhadap orang dewasa T_T

TRY MACAM-MACAM RESIPI BISKUT RAYA
Dulu time aku naik beskal roda tiga, mak aku suka buat biskut raya. Try resipi-respi baru. Dan bahan utama yang kiteorang selalu guna opkos la CORNFLAKES. Aku pun tak tau nape mak aku suka guna benda neh. Tapi kalo cobaan membuat resepi baru dengan cornflakes sah-sah menjadi. Takde lah membazir. Tu lah kot reason mak aku suka beli cornflakes neh. Haha tapi memang masa kecik dulu banyak gila kiteorang memerah keringat buat biskut raya. Sampai kan tak tidur malam. Berkampung di dapur. Siap bawak selimut, toto bagai. Padahal boleh je masuk bilik. Bukan nye sampai 1km pun.haha over kau. Tapi sekarang nak tunggu aku buat biskut macam tunggu buah rambutan gugur (eh ape kaitan?) memang malas gilaa gua cakap. Aku pun tak tau nape. Semangat nak buat biskut tuh ade. Tapi hangat-hangat taik itik jela weh. Habis satu tray, aku pun lenyap. Heh jawab nye beli biskut tunjuk jelaa.

Banyak lagi sebenar nye perbezaan nye. Tapi tak kan lah aku nak list sume. Esok lusa sampai hari raya pun tak habis. Cuma yang tiga above ni la aku rasa paling obvious kot. Tapi bahang raya tetap terasa. Mana tak nye sume tempat penuh orang menjual, sale sane sini. Jem tak ingat donia. Lagu raya pun sentiasa berkumandang. Sampai cair taik telinga aku nak dengar. Haha yang paling aku suka bila ade citer or iklan kat tv pasal hari raya. Memang aku suka gila. Rasa macam malam raya pulak.

Okay lah itu aje. Byebye.

p/s: lepas raya bukak sem baru. Hadoiih malas nyaaa aku! -.-      

No comments:

Post a Comment