Sunday 5 March 2017

resepi ayam lemon

assalamualaikum.

hari ni nak tunjuk resepi ayam lemon. yang simple aje. sebab aku ni chef amatur. jadi boleh kongsi resepi simple je lah. kalau nak resepi bertaraf antarabangsa sini bukan tempat nya. kahkah resepi ni pun aku ambik dekat belog mana tah. lupa nak save nama belog. credit dekat tuan punya resepi asal. pastu aku olah ikut suka hati aku lah. resepi ni simple sebab confirm bahan yang digunakan ada kat dapur. tapi jangan aspect pulak bahan simple macam garam gula. dah nama ayam lemon, confirm lemon kena wujud. disebabkan aku pencinta lemon, harus lah ade benda ni kat dapur. okay tak payah la aku membebel taip panjang. manusia yang gigih je akan baca benda aku merapu ni. hahaha jom check it out bahan dan cara penyediaanya. 

step 1: ayam goreng crispy

bahan:

-isi ayam (nak guna tulang ayam pun takpe, takde orang nak marah)
- tepung bestari (aku guna yang spicy) sape yang rajin nak buat sendiri tepung pun boleh

cara:

-ayam disalut dalam tepung, pastu salut dalam telur pastu tepung balik. kira kena buat tiga step la. paham ke idok? baca sampai paham okay. hahaha

- bila dah salut semua ayam tu. panaskan kuali dalam minyak yang agak-agak boleh tenggelam isi ayam tu.kasi deep fry sama itu ayam. pastu dah masak and garing angkat dan ketepikan.

step 2: sos lemon

bahan:

1/3 cawan gula
1/2 kiub ayam bancuh dengan 1 cawan air
1 1/2 sudu makan tepung jagung
perahan sebiji lemon
3/4 sudu garam
2 sudu minyak
potongan nipis buah lemon
1 sudu sunquick

cara:

- cara aku senang aje. dah nama nye rajin kan. masuk kan minyak. masuk air yang dicampur kiub ayam, masuk gula, garam, masuk perahan air lemon, sunquick dan last sekali potongan nipis buah lemon. kasi humban semua bahan-bahan tu. make sure api kecik takut gula hangit tak memasal jadi ayam caramel. kahkah pastu dah nampak gelegak boleh le tutup. pejam mata aje buat ni. bukak mata nanti bila perasan ade bau hangit. kahkah lepas dah siap boleh lah curahkan sos lemon ke atas ayam. tapi aku suka letak asing takde la ayam tuh jadi lemau. ni ikut taste masing-masing lah ye.



masa masak kat rumah takde tepung jagung, so aku hentam letak tepung ubi. so tekstur nye pekat sikit dah macam ambuyat. sape taktau ambuyat boleh google. tapi tetap sedap. kahkah

itu ayam yang digoreng guna tepung bestari je. sedap makan panas-panas. rangup je

okay tu je update kali ni. nanti borak lagi. chau chin chau.

No comments:

Post a Comment