Friday 6 January 2017

marah bertempat

assalamualaikum.


lamanyaa tak update. last update tahun lepas. selamat tahun baru kawan-kawan. alhamdulillah masih diberi peluang untuk hidup di bumi Allah ini. lama tak terupdate sebabnya aku dalam tempoh adapt kan diri sebagai wanita bekerja. cewahh adapt sangat kau. masih dalam tempoh trial lagi kerja ni. doa kan aku tabah ye. baru start kerja pun dah mintak ditabahkan hati. kahkah bukan ape, aku cuma doa supaya aku tak cepat stress dengan kerja. aku kan jenis manusia yang tak boleh ade kerja tak beres, nanti 24 jam fikir kerja je. workaholic sangat. puii 

tajuk entry tak mula lagi. sibuk membebel benda lain. biasaa la kann. mesti ade mukadimah dulu. tak tahu nak mula macam mana. tapi let me simplified benda ni okay. pernah tak kau nak marah orang bila dia buat something yang kau tak suka? aku mengaku dulu aku macam tu. tapi sekarang aku belajar dari pengalaman. cuba kita duduk situasi orang yang kita marah tu. ape perasaan dia? 

aku bagi contoh. budak-budak dalam tempoh tumbesaran dia mesti suka buat something menyakitkan hati. macam contoh sepahkan barang mainan, kotorkan rumah. mesti mak ayah diaorang akan marah kan? dalam situasi ni, kalau tiap-tiap hari kena marah agak-agak ape yang akan jadi kat budak tu? mesti emosi dan minda dia bercampur. dalam minda dia dah set kalau aku buat benda ni mesti kena marah dengan mak, ayah. budak macam ni kesian, dia hidup dalam ketakutan. dia takut nak cuba sesuatu yang baru sebab dah set dalam kepala nanti mesti kena marah. 

aku tak cakap tak boleh marah. marah sekali dua sebagai peringatan boleh. tapi kalau asyik marah kau ghase? mungkin boleh cakap marah ni boleh sedar supaya tak buat silap benda yang sama. masalah nye tak perlu kot tiap kali buat salah kena marah. benda ni bukannya buat budak tu jadi 'ikut peraturan' tapi makin takut dengan life dia. dia akan kurang keyakinan sebabnya dia akan terfikir kalau aku buat benda ni mungkin orang akan marah. kamon lah kehidupan ni adalah sesuatu proses belajar. tak kemana pun kalau hidup asyik nak marah-marah.

macam aku, benda kena marah ni dah biasa dalam hidup. aku takde lah nak balas dendam tak puas hati ke ape kalau orang nak marah. dah memang kalau ade silap patut lah kena. tapi kalau semata nak marah tak bertempat ni macam tak logik kan. tak boleh ke ajar baik-baik? aku pergi sekolah jugak. boleh paham la ape benda nak diajar tu. aku tak marah, tak sedih aku just pelik. kenapa kau nak kena marah? i cannot brain. bukannya ajar secara baik tak boleh masuk otak pun. jangan cakap aku ni jenis tak boleh kena marah, kena tegur. sebab aku dah faced banyak situasi macam ni dalam hidup. cumanya jenis macam ni je aku tak boleh handle.

lesson learned.

okay tu aje untuk entry kali ni. maaf ler kalau ayat pening tunggang terbalik. dah lama tak menulis kan. kahkah

No comments:

Post a Comment